ELA

Alla inlägg under februari 2011

Av Daniela - 24 februari 2011 13:15

Solsken och bara -11 mitt på dagen, mycket härligt efter dagar med grader under -20 var och varannan dag.   


Efter att ha varit hemma och mått tjyvens så är jag åter på plats bakom disken på DBE. Härligt att va pigg igen, känt mig grön i ansiktet till och från de senaste dagarna. Imorgon är dock förmodligen sista dagen här på praktiken, det har varit en mycket rolig och givande praktikplats tycker jag, lärt mig flera nya system och fått syssla med sånt jag faktiskt är ganska road av, och medarbetarna är tokiga, men toppen! Fick även höra att bästa Marie på PS (som fixade min praktikplats här) slutar på måndag, tråkigt.


Blev ridning i måndags då jag mådde bra, en stund. Jag blev väldigt sen till stallet pga en viss person så det blev ridskolehäst, fick rida på min älskade Wille    min bebis! Vet inte när jag red på honom senast, måste ha varit i höstas, vid KM. I vilket fall var han till en början en stor stel koloss, tung, sur och ökig, och jag kunde inte direkt tänka mig att jag faktiskt ridit LA:3 med 60% på honom. Men mot slutet av passet så var han riktigt fin, och framförallt glad, nästan sitt gamla jag igen, min lille bubbe! Han har blivit hemskt tjock och omusklad, tror jag måste försöka få lägga lite tid på honom igen. Han är ju trots allt, min lille älskling som alltid gör mig så glad! Efter lektionen så gick han lös bakom mig som han alltid har gjort, ända sen han va liten, dit du går dit går jag, stannar du så stannar jag. Otroligt att han är hela 10 år nu! Känns som att det var nyss han va en liten plutt som inte visste bättre än att springa in i dom andra hästarna, då var han 3,5-4 år.


 


        

Sir William
f. 2001
Korsning, valack, brun, stj, 168 cm
Okänd härstamning
Ridskolehäst, Kramfors Ridklubb


Ikväll blir det ridlektion igen, Linda ska visst undervisa oss då Sussi är sjuk, det kommer säkert bli spännande då lille Heike under flera dagar "sagt" att han är väldigt rastlös och tycker att det är väldigt tråkigt att inte fått göra nått på 1,5 vecka! Har full förståelse för honom faktiskt, men kyla, tid och att jag blev sjuk bidrog till att det blev på det viset.

Av Daniela - 18 februari 2011 15:07

Heike och hans far Helix är fruktansvärt lika varandra kom jag just fram till, dels har de båda bläs och 3 vita ben och är rödbruna, men även kroppsform/hållning är väldigt lika tycker jag   Och Heike kan ju faktiskt också springa sådär luftigt och vackert   Och den där tekanneformen har han ju mer än gärna på halsen!


Helix

f. 1999

Freiberger

Hingst

e: Hendrix

u: Cométe

ue: Enjoleur

Av Daniela - 18 februari 2011 13:05

När väckaren hade skrämt upp mig ur sängen imorse (Jims väckare alltså, min har ett betydligt behagligare ljud än hans) och jag tagit mig ner i köket upptäckte jag att termometern visade -24.9, när ska det bli vår?! Inte för att jag har någon större förhoppning om att våren tänker infinna sig förrän i mitten på april, men ändå! Det kan väl få vara lite mildare iaf, så man åtminstone kan motionera pållen.


Har just ätit lunch och varit och lunchat hästarna. Det har varit en förmiddag full av tok som vanligt, skulle jag skriva ner allt kufiskt som sägs och görs så skulle jag nog kunna fylla ett skrivblock om dan, ungefär.   


Gjorde några riktigt bra fynd igår när mamma och jag va på Erikshjälpen, en loftsäng för att frigöra lite golvyta inne hos Hermansson den yngre och en hylla för alla miljoner bilar han har, och en liten bänk/hylla till köket, för att få lite mer plats på bordet där nu brödrost, vattenkokare, bakmaskin (och vi som ska äta) trängs.   

Så imorgon ska sängen och hyllan hämtas, och då måste vi ju fiffla iväg grabben till farmorn då det här ska få bli en del av hans födelsedagspresent, det är ju bara någon vecka kvar nu och känner att jag har ingen större lust att ha en loftsäng undangömd i någon vrå bara för att det ska väntas på rätt dag, han kommer ju få paket på dagen-d i vilket fall, och ska det hållas något kalas kan det ju vara bra att ha lite extra golvyta där inne på hans rum.   


Måste även ägna en liten rad åt min amerikanska gungstol, fantastiska uppfinning! Mycket nöjd med den, just nu ful-brun, med ett ännu brunare fulare trasigt tyg men tanken är att den ska få bli vit med ett obrunt, fint tyg istället. Man få tycka att jag är en gammal kärring eller vad man nu vill p.g.a den här underbara gungande tingesten, men jag älskar den i vilket fall! Men jag är ju kanske inte riktigt som andra, jag önskade ju mig faktiskt ett golvur á la Ångermanlandsbrud när jag fyllde 20, och nu dryga 5 år senare, blev det alltså en gungstol   

Av Daniela - 16 februari 2011 11:38

Nätterna borde vara längre, vaknade flera gånger inatt vilket gjorde mig irriterad, och på grund av att jag blev irriterad så kunde jag inte somna om, ond cirkel. Sen pep väckaren 05.15 och det va bara å hä sig upp ur sängen, äta något, koka ultrabeskt Eldoradokaffe som substitut till avsaknaden av Pk. Beskheten sköljdes bort med lite avslagen Cola. Därefter bar det iväg till stallet, höll nästan på köra fast vid Ias hus då jag envisades med å ta den backen upp även fast det kommit nysnö, gick på tvärn hela vägen upp, lååångsamt lååångsamt med konstant hjulspinn, men upp kom jag! Skickade ut pållarna i snön och sedan när jag stog och mockade så hörde jag en bil komma, stalldörren öppnas och sedan stängas igen, ingen kom in och bilen for iväg, mycke mystiskt.


Var till Skarpåkern igårkväll och hämtade våran nymålade TV bänk. Blev riktigt bra, vit är den numer istället för mörkbrun, den är nog ganska gammal med tanke på att den har fack för vinylskivor och ett skåp för skivspelaren, och det passar ju utmärkt de, eftersom det  är några av de saker som ska stå i den. Tung som jag vet inte va! Tog ett tag att få in den och upp för trappen, den är nämnligen ganska lång också, och våran hall är ju inte den största, och trappen väldigt brant. Fick kliva ut genom dörren för att ens få den till trappen. Men upp kom den och bra blev det, nu ska det bara dit en TV och lite andra tillbehör. Men det blir en annan dag.


Sen har jag en liten egen fundering som jag tänkte visualisera, jag har ju praktik på DBE, men här finns ju en hel hög med andra anställda och praktikanter från alla olika företag som håller till i huset, och många av oss delar fika/lunchrum, vilket är helt ok enligt min mening, men, MEN! De allra flesta här kan räknas som vuxna människor, ja, men ska det vara så himla svårt att plocka undan efter sig, nu på morgonfikat så möttes jag av en halväten pizza i öppen kartong (från igår I guess) på bordet där jag brukar sitta, fler tomma hämtmatförpackningar, tomma och halvdruckna drickaflaskor mest överallt, gammal mat i diskhos, odiskade kaffekoppar och tallrikar i diskhon, och kylskåpet som jag gjorde misstaget att öppna en gång ska vi ju inte tala om! Det innehöll ca 10 halvtomma ketschupflaskor med eller utan kork + en massa annat som inte gjorde doftupplevelsen trevligare, isch. Så det finns fler än en anledning till att jag åker till mamsen och äter min lunch.   

Av Daniela - 14 februari 2011 11:25

En riktigt iskall Alla    Dag idag!   


När jag klev upp i morse visade kvicksilvret på -27 grader. Förkyld börjar jag bli å, Jim har smittat mig, har lurande huvudvärk, näsan rinn och jag ha lock för ena örat, känner mig allmänt matt.. Hade inte alls nån lust att kliva upp imorse men upp kom jag! Känner mig lite bättre nu iaf. Men det blåser orkan här inne i mitt lilla bås, det gör det ju visseligen varje dag, men vindarna är kallare än vanligt idag. Dessutom är det nå tjall med strömmen, det är som att allt slocknar i ca 0,5 sekund lite då och då.


Söndagens träning för Lotta gick super! Heike va avslappnad och koncentrerad, han skrek visseligen en hel del men började inte takta och spänna sig så fort han gjorde det utan arbetade på i samma lugna tempo ändå.

Det blev tre vändor till stallet under gårdagen eftersom jag hade både em- och kvällspasset. Morfar    kom och hälsade på i stallet efter ridningen och det va ju riktigt kul! Han har aldrig varit dit tidigare.


Hästarna fick gå ut imorse, fick lite extra käk och sen ska Veronica ta in dom vid lunch istället. Maggan ökade på höjden på staketet mellan Heike och Boomerangs hage igår, det är ju lite lågt nu när de e så mycke snö, och social som han är så vill han ju gärna gnaga lite på grannen!   


Får väl se om det bli nån ridning ikväll, Sara lär väl höra av sig på nå vis under dagen om det inte blir nå.

Av Daniela - 12 februari 2011 17:57

Började dagen 6.30 imorse för att sedan rida för Lotta 8.15 Hade sällskap av Maggan och Akleya till träningen. Gick ganska bra, hade dock tappat bort mitt vänstra ben (?) vet inte riktigt vart det kan ha tagit vägen, förhoppningsvis har det återinfunnit sig imorgon.

Plumsade ut i hagen för att leta "stjärtlappen" till Heikes vintertäcke som Mio plockat lös igen, men den ligger nog under snön nånstanns den     Den dyker väl upp till våren, sen hur man kommer på tanken att sätta fast den med kardborr är en bättre fråga, jag borde ju iofs ha lärt mig, jag har ju faktiskt två sånaHorse Power täcken.

När stallet var klart så blev det ridskolan, dömde halva klass 3 och klass 4 sen började jag frysa, inge bra å först bli varm å lite svettig och sen sitta och bli kall.


Nu sitter jag hos mamsen och myser lite med Ädan som ligger och sover på sängen här breve, den lilla hulliganen! Snart 1 år och vildare än vildast. Fast Skrutt är ju inte helt oskyldig han heller, för även om han blir less på Eddie ibland så nog kan han hitta på bus han å!


  

Eddie när han var liten, söt och beskedlig, sötheten sitter i men resten gick över   

 

Nu bli de kotletter och pommes här på Skarpåkern, sen tror jag att både Jim och jag vill sova, han är förkyld och jag är töööött! Ladda om för en ny dag imorrn, med träning och flera stallpass.

Av Daniela - 11 februari 2011 11:00

Läste en idiotisk kommentar till en artikel om 2 ihjälkörda hästar i Ånge imorse och blev lite upprörd. http://allehanda.se/blaljus/olyckor/1.2742464-tva-hastar-ihjalkorda-i-ange Vi hästägare tycker ju säkert att det är helt ok att våra hästar springer omkring lösa, inte bryr vi väl oss om ifall de orsakar olyckor eller dör. Idiot.


Ridlektionen igår gick ganska bra, förutom att det var nån sorts snöstorm och motvind när jag travade ner till ridhuset så gick det bra. Heike hade fullt med snö inni öronen när vi kom fram. Han var väldigt taggad och överambitiös, visste inte riktigt vart han skulle hä sig när jag bad om nånting, men på slutet slappnade han av och var riktigt fin!


Såg mina ridtider för Lotta i helgen, den näst intill okristliga tiden 08.15 imorgon och 12.00 på söndag. Ja som Pelle uttryckte sig igår, "du behöver ju inte va rädd å vända på dygnet då". Nä det är ju sant de hehe.


Andreas kom med hö igår å, Göran va ut å skottade med traktorn runt stallet och vägen så han kunde ta sig fram med pickupen, det kom ju som lite snö igår, ca 2-3 dm och stora drev i Kramfors och typ 5 cm i Bollsta/Nyland, komiskt vad det kan skilja i snömängd på sån liten bit. Men nu har jag hö så jag klarar mig i en månad till i alla fall, så behändigt med hemkörning   


Läste på Ridsports hemsida att några hingstar fått höjd avelsvärdesbokstav till A och noterade att fäderna till några av de yngre hästarna häromkring fanns med. Cuper 1068, Calandiva och Camomillas far, Casir Ask, Magee's Casiras far samt Lambourgini 1028 som är pappa till Lie's Diabla. De andra två hingstarna var Blue Hors Don Romantic och Orlando.

Av Daniela - 10 februari 2011 11:34

Jacson Santa Cruz Jean Luc, flatback hoppsadel, snygg conjac/tabacco färg, bra skick, inte min sadel på bilden, men den ser likadan ut. Ligger stadigt och bra på dom flesta hästar jag testat den på.

Bomvidd Wide och 17,5" i sitsen. (Bilden visar en något smalare/mindre sadel)


3,500kr


073-0756485


     

Ovido - Quiz & Flashcards