ELA

Alla inlägg under maj 2011

Av Daniela - 21 maj 2011 21:50

Lät kanske som nått helt annat än det verkligen va   

Nåväl, det syftar i alla fall på min ridutrustning, fan, det där lät ju också fel! Men men, ridkläder då! Många ryttare är ju som många människor i allmänhet också är, alltså märkesbögar (böginnor? då de flesta ryttare är av kvinnlig sort, märkesflator då kanske?). Jag hade kanske också varit det om jag hade brytt mig, haft råd, kunnat hitta snygga ridbyxor som jag faktiskt fick på mig, etc, etc, etc.

Nu är så inte fallet. Provade ett par ridbyxor på Hööks för nån månad sedan, strl. 44 (Hööks största storlek f.ö.), en storlek som jag normalt sett har, och som vissa gånger tillåmed är lite stor, jag fick dom ridbyxorna till knäna! Bedrövligt, men men jag hade ju gärna vart mindre, men hur blir man det?   

Nåja, har åtminstone ett par Jacson vita ridbrallor, det är väl det flashigaste jag har typ, om sånt är viktigt, kavajen vet ja inte vad det är för märke, tror ja köpte den på rea hos Granngården nångång, den är iaf svart med guldkantad sammetskrage. Ridstövlarna är Mountainhorse, ett par bruna och ett par svarta. Annars består tävlingsgarderoben av en vit Agria och en vit Krafft polo. Till vardags 2 "rut-tröjor" från Dressman och en massa andra insvettade gamla tröjor och ett gäng ridbyxor i varierande kulör. 3 hjälmar har jag, en "hopphjälm" av okänt märke från en rea på Rusta, en ful gammal "dressyrhjälm" och en ganska ny fin hjälm som jag har när jag tävlar.


Har man nått mer? Ridspön? Sporrar? Har ett gäng av varje i varierande längd och färg.



Sen har jag ju hunne fyllt år igen å, 26 år sägs det att jag är nu. Bedrövligt. Kvinnlig som jag är så fick jag naturligtvis massa snygga klääädääär och smycken! Nej, nu blev det visst fel. Kvinnlig som jag är så fick jag nya däck till min bil, 215/45/17" och nya bakstötdämpare (de gamla e lite slut, läker) Sen av han som inte ha gett mig nått än så hörde jag nått om att jag kanske skulle få handtagskåpor, det låter trevligt, men men jag få väl se vad han hittar på   

Av Daniela - 13 maj 2011 14:56

Helt klart finns det ju bättre och sämre dagar i stallet! Lite olika faktorer som spelar in där, som med det mesta. Vädret, de andra personerna som är där samtidigt och deras humör, mitt eget humör, ev. koffeinbrist, motivation, och just nu även, ett gips! Ett gips som hindrar det mesta i stall och hästväg, jag kan inte hålla i grepen = min snälla mamma måste mocka, jag kan inte lyfta saker som väger mer än några kilon eftersom jag inte kan använda båda händerna, jag KAN göra kraftfoderhinkarna och borsta, men inte rida, blir ju knepigt att hålla tygeln med tumme och pekfinger, jag KAN ge lunchö och kvällsfoder, men leda ut och in hästarna samt täcka på och av går sämre så det får vara sålänge de å.. Dessutom har min dumma axel fått för sig att börja göra ont igen, lysande, även det på höger "som tur (?) är".


Nu lät ja kanske lite negativ, men men det går snart över, ska ju få ta bort gipset nästa torsdag och då ska väl hästlivet kunna funka hyffsat normalt igen   


Heike får sig lite vila å, Zuzzi och Linda har varit snälla och motionerat han några ggr, fått både hoppa och varit bort till ridskolehästarnas bete, roligt tycker han!

Åter till en perfekt dag i stallet, den perfekta stalldagen innehåller en glad, lugn och mysig Heike utan alltför mycket lera, en lättmockad box, sol, koffein, gärna en Veronica, ingen ***, och en härlig ridtur med sällskap   

 


Ååh vad jag kommer sakna Veronica föresten, snart flyttar ju hon och B ut till Lövvik! Tur det inte är så långt dit från stugan, för där tänkte jag tillbringa många dagar i sommar!   

Av Daniela - 4 maj 2011 11:14

Jag kan faktiskt inte riktigt komma på någon, finns ju säkert nått men inget jag kan komma på som väldigt pinsamt.


Det enda jag kan få fram är från långt bak i tiden, på Toyas tid här på ridskolan, och det var väl en sån där sak som många i min dåvarande ridgrupp tyckte va ett lite pinsamt uttryck. Nämnligen när Toya skulle lära oss sitta ned riktigt i traven. "Sitt på det ni kissar med". Ja ni förstår ju själva att vi bara var flickor i gruppen, illa annars, och vi var väl ca 12-13 år på de tiden   


Fast det var väl inte sådär väldans pinigt, jo då kanske, men jag kommer inte på nått annat.

Av Daniela - 3 maj 2011 10:44

Internetbristen håller i sig. Tänkte dra en uppdatering av helgen som varit. Startade Heike i LB:3 och LA:4 på klubbdressyren hemma. Fick 61.8% i LB och 51.2% i LA, sista klassen startade vi bara för å träna tävling, och det blev framsteg, bara 2 skrik från Heike under LAn! Han skötte sig bra under hela tävlingsdagen, riktigt lugn i stallet trots att han blev själv på slutet. När vi gick hem och precis skulle gå upp för backen mot stallet så fick han helt plötsligt, utan förvarning för sig att Jim som stog breve bilen var jättefarlig och slängde sig, varpå jag fastna på nå sätt med höger ringfinger i tygeln. Fingret fick en kufisk vinkel åt sidan.


Var upp på akuten men dom kunde inte göra så mycke för röntgen hade gjort kväll, så vi for hem, ja hade ju inge ont så. På kvällen tog fingret formen av en prinskorv och färgen av en viol, men det gjorde inge ont mer än för att det va så väldigt svullet.


På söndan blev det en tur till Åhlénsgaraget och 1 maj bilutställningen där med Bosse Bildoktorn som konfrensier. Träffade Emmi och Ante där uppe också.


På måndan tog jag mig en tur till vårdcentralen för å få veta vad som va fel med fingret, svullnaden hade lagt sig riktigt bra då så jag kunde identifiera att det visst gjorde lite ont om jag tryckte nedanför översta leden. Efter 2 timmar i väntrummet fick jag träffa en sköterska och därefter en läkare, som skickade mig vidare till röntgen i Sollefteå. Så jag åkte dit efter lunch, fick komma in och röntga nästan på en gång men sen fick jag tillbringa nästan 3,5 timme i akutens väntrum innan det va min tur. Träffade då en väldigt frän syster, Jari hette han, riktigt rolig typ! AT läkaren jag sedan fick träffa var något av en stereotyp för en plugghäst; hård frissyr, humorlös, och flaskbottnar till brillor! Fick då se röntgenbilden och den visade en fraktur på benet mellan översta och mittenleden på fingret. Så då blev det gipsning, fick ett, enligt mig, onödigt stort gips, det går över halva armen! Så i skrivande stund är jag vänsterhänt, kan inte enns hålla i datormusen för att gipset är ivägen! Tummen och pekfingret sticker ut, resten är instängt...


Återbesök och omröntgen till veckan, sen gips i ca 1,5 vecka till efter det trodde dom.


 

Ovido - Quiz & Flashcards